Khamis, 10 Mac 2016

Penyebab Utama Gatal pada Vagina

Apakah penyebab munculnya rasa gatal atau pedih di vagina?
(!)Sebenarnya ada beberapa perkara yang mungkin menjadi punca terjadinya gatal-gatal pada vagina. Biasanya rasa gatal ini berkait rapat dengan masalah kebersihan.

(!)Gangguan rasa gatal yang terjadi pada vagina disebabkan oleh infeksi kulat dan kesan alergik.

(!)Di dalam vagina terdapat bakteria-bakteria baik yang berfungsi untuk menjaga keseimbanan Ph vagina. Tetapi, disebabkan pertumbuhan bakteria yang berlebihan, dan bakteria mula mendominasi kawasan vagina, jadi rasa gatal mula terasa.

(!)Bahkan ada kalanya menimbulkan bau yang tidak menyenangkan, ‘melepuh’ (kesan seperti terbakar) dan terjadinya keputihan.

Apakah cara terbaik untuk mengubatinya apabila anda sudah terkena infeksi kulat pada vagina?

Inilah yang perlu anda lakukan:

1) (!)Wajib menjaga kebersihan vagina serta menjaga keseimbangan pH. Keringkan setiapkali anda membuang air, agar tidak lembab dan kotor  yang boleh menyebabkan gatal pada vagina.

2) (!)Mencukur rerambut kemaluan secara teratur juga penting. Jika kawasan tersebut dibiarkan ‘merimbun’, lebih mudah lembab dan boleh menjadi sarang bakteria.

3) (!)Hindari menggunakan pakaian dalam yang ketat dan sempit, serta pilih material yang menyerap peluh supaya peredaran udara lebih mudah terjadi. Kenakan pakaian yang sedikit longgar di bahagian lipatan paha.  Sebaiknya pilih material daripada jenis ‘cotton’.

4) (!)Ganti pakaian dalam anda secara berkala.  Jangan biarkan sampai 24jam tanpa diganti!

5) (!)Selain menggunakan ubat yang dapat meredakan rasa gatal tersebut, anda juga disarankan mengurangi pengambilan gula pada tubuh. Hindari makanan atau minuman manis yang akan menggalakkan pertumbuhan ragi dalam vagina.

6) (!)Ketika mencuci pakaian dalam, jemur di bawah sinar matahari sehingga benar-benar kering untuk membunuh organisme penyebab infeksi.

Petua Tradisional!!!!!!!!!!

Manfaat Daun Sirih

(!)Ramas daun sirih yang sudah dibersihkan, kemudian gosok pada kawasan yang gatal atau anda boleh juga rebus daun sirih bersama asam keeping. Biarkan mendidih dan apabila sudah sejuk atau suam bolehlah digunakan sebagai alat pembersih vagina setiap kali anda membuang air.
share dari link blog ~ http://mediasosialkini.blogspot.my/2016/03/punca-vagina-gatal-dan-cara-untuk.html
blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan