Ahad, 20 April 2014

Tanda-tanda Matinya Orang Beriman

share dari link fb ~Baitus Solehah

Tanda-tanda Matinya Orang Beriman

Assalamualaikum pengunjung budiman. Sabda Nabi Muhammad SAW didalam hadith riwayat Ahmad, at-Tirmizi, an-Nasaa-i, Ibnu Maa-jah, Ibnu Hibbaa-n, al-Haa-kim:

مَوْتُ الْمُؤْمِنِ بِعَرَقِ الْجَبِيْنِ

Maksudnya: Mati orang beriman itu dengan percikan peluh di dahi.
(Menurut Imam Tirmidzi, hadith ini tingkatnya hasan/baik.)

Imam Tirmidzi dalam kitabnya Nawadir al-Ushul menyebutkan, dari Salman Al-Farisi r.a. beliau berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Jagalah mayat ketika kematiannya dan perhatikanlah tiga perkara:

1) bila dahinya berkeringat.
2) air matanya berlinang.
3) hidungnya keluar hingus, maka hal tersebut penanda rahmat Allah untuk si mayat."

Abdullah Ibnu Mas'ud berkata, kadang kala keringat orang yang beriman itu merupakan petanda masih ada sisa dosa yang ada padanya, kemudian dibersihkan pada waktu sampainya sakaratul maut, ertinya ia merasakan luar biasanya peristiwa itu untuk berpisah dengan dunia, sedang ia berkeinginan untuk segera menuju ke hadrat Tuhannya yang Maha Mulia. Imam Qurtubi dalam perkara ini menjelaskan;

"Telah kami kemukakan tentang tiga tanda-tanda tersebut, yang juga boleh terjadi bahawa tanda-tanda itu tampak satu atau dua sahaja. Selalu yang dapat disaksikan hanya satu saja dari tanda-tanda tersebut berupa keringat di dahi orang yang meninggal dunia."

Saya belum pernah menyaksikan keadaan jenazah seperti ciri-ciri di atas. Semalam saya berbual dengan Saudara Muhammad Zaki Omar, sahabat baik kepada arwah Saeed Mohamad Mohamud Abdalla , warga Somalia yang meninggal dunia dalam kemalangan bas express di Bentong yang mengorban beliau dan isteri.

Saudara Zaki sempat menemui beberapa situasi keadaan jenazah arwah Saeed yang berpeluh di dahi. Sebelum jenazah dibawa masuk ke dalam kereta jenazah, saudara Zaki telah melihat wajah arwah Saeed yang berpeluh. Saudara Zaki lap dengan bajunya yang ada ditangan. 

Ketika Saudara Muhammad Zaki yang menemankan jenazah dalam perjalanan dari Hospital Bentong ke Kg Jeman, Salor Kelantan kampung arwah isteri beliau. Dalam kenderaan jenazah, beliau melihat dahi Saeed berpeluh-peluh, dan dilap sekali peluh itu.

Sekali lagi apabila adik arwah Saeed tiba pada tengah malam itu, kain penutup muka dibuka dan kelihatan dahi arwah Saeed masih lagi berpeluh. Wajah arwah kelihatan seperti sedang tidor sahaja.

Jenazah pasangan suami isteri itu dikuburkan bersebelahan pada malam itu pukul 12.30 minit di tanah perkuburan Islam kampung isterinya.

Hingga hari ini baju yang digunakan untuk lap peluh didahi arwah Saeed masih berbau harum.

Muhammad Zaki Omar menyatakan, "Saya sendiri telah menyaksikan kematian seseorang yang mempunyai tanda-tanda orang beriman menghadap Tuhannya. Peluh memercik membasahi dahi walaupun sekujur tubuh dingin membeku. Apabila peluh itu diusap, ianya tetap terus keluar dan membasahi dahi. Baju yang saya gunakan untuk mengelap peluh itu meninggalkan bau yang harum. Saya berniat untuk memberikan baju yang meninggalkan kesan harum ini kepada ibu Saeed yang kini menetap di Makkah." 

Bagaimana pula keadaan kita nanti di saat nyawa berpisah dari jasad? Allahuaklam. Belum pasti lagi...."

Blog saya yg lain boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/ - blog - Sepanjang Jalan Kehidupan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan