Sabtu, 11 Mei 2013

# Dari sekecil makhluk hingga sebesar makhluk semuanya bertasbih memuji Allah #


share dari link fb ~Aidah Yazid

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh
Saudara2 yg di Rahmati Allah, jooommm sama2 kita renungi posting kali ini...mudah2an ianya bermanfaat buat kita bersama...Insyaallah !!!

# Dari sekecil makhluk hingga sebesar makhluk semuanya bertasbih memuji Allah #
Firman Allah...."Langit yg tujuh dn bumi serta sekalian makhluk yg
ada pdnya, sentiasa mengucap tasbih bg Allah; dn tiada sesuatupun melainkan bertasbih dgn memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun" [Al-Israa’:44]

“Bertasbih kepada Allah apa saja yang ada dilangit dan dibumi, dan dia (Allah) maha perkasa lagi maha bijaksana”.(Al Hadid:1)

Begitulah Allah menjelaskan bahwa alam semesta ini bertasbih. Tasbih secara lughowi mensucikan Allah, dalam arti dia tunduk sepenuhnya kepada Allah dan tidak tunduk kepada yang lain, jadi tidak mensejajarkan Allah dengan yang lain, itu hakikat dari tasbih.

#Biasanya org yg suka bertasbih akan merasai :
1. Org tersebut mengalami perubahan yang dahsyat dlm dirinya
2. Menjadi Orang yang Merdeka
3. Tidak akan merasa sepi
4. Menjadi Optimis

Dan banyak lagi ayat AlQuran yang menyebut tentang segala makhluk bertasbih memuji Allah. Maka adakah kamu masih tidak mahu bertasbih memuji Allah dan masih memuji makhluk2 lain? Bukti telah jelas diberikan sama ada secara rohani mahupun saintifik, adakah kamu masih ragu-ragu?
“Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang-orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur.” Surah As Sajdah : Ayat 15
Semoga kita kembali mentauhidkan Allah dengan sebenar-benarnya. Cintai Allah, cintai Rasul, cintai kedua orang tua, sayangi manusia dan segala makhluk. Peace, love and justice for all...!

Subhanallah, Walhamdulillah, Wala ilaha illallah, Wallahuakhbar,Walahaulawala Quwata illa billa hil a'liyil a'zim.... Astaghfirullah lil mukminina wal mukminat....
Allahumma salli 'ala muhammadin 'abdika warasulikan-nabiyyil-ummiyyi wa'ala aalihi wasahbihi wasallim!!!

SELAMAT BERILMU DAN BERAMAL SAUDARA2 KU YANG DIKASIHI ALLAH..... Sharing is Caring, Caring is Loving ...
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan