Ahad, 2 September 2012

:: diri hamba ::

shared Tinta Khalifah's photo.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

:: diri hamba ::

ya Allah ya Tuhanku,
aku umpama sebutir pasir di gurunMu yang luas
juga bagaikan setitis embun di lautanMu seluas samudera
aku jua ibarat sepotong rumput di padangMu menutupi bumi
juga bak sebutir kelikir di gunungMu menjulang menyapa langit
aku hanyalah selonggok bintang kecil di cakerawala langitMu tanpa batasan

ya Rabbi ya Tuhanku
hamba yang hina ini menyedari tiada erti diri ini di hadapanMu
tiada Engkau sedikit pun memerlukan
aku yang berjiwa hamba lagi hampa
terus menggantungkan segunung harapan kepadaMu

ya Rahman ya Tuhanku,
waktuku tiada erti, ibadahku hanya sepercik air
bagaimana mungkin sepercik air memadamkan api nerakaMu
betapa aku sedar hina diri ini di hadapanMu
jangan jadikan hambaMu ini hina dihadapan makhlukMu

diri yang banyak maksiat
mata yang banyak maksiat
mulut yang banyak maksiat
hati yang dikotori oleh noda
mungkinkah dapat hamba yang hina ini
menatapMu yang Maha Mulia

Ya Rahim ya Tuhanku
tanpa ku sedari, aku melanggar aturanMu
aku mengingkari akan suruhanMu
aku melakukan segala laranganMu
sesungguhnya aku terlalu fakir di hadapanMu
aku memohon keampunan dariMu

aku bermohon padaMu,
pertemukan aku syurgaMu dalam bingkai kecintaan padaMu
siangku tidak selalu dalam iman yang teguh
malamku tak sentiasa dibasahi airmata taubat
pagiku tak selalu terhias oleh zikir padaMu
begitu aku lemah dalam upaya yang sangat sedikit

Ya Allah ya Tuhanku...
Berilah aku pengakhiran untukMu dengan sebaik-baiknya pengakhiran bila aku datang menyahut panggilan pulang dariMu...
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan