Sabtu, 29 September 2012

Umur, Kebaikan, Qadar dan Doa....rezeki dan dosa-dosa


shared KhadimulQuran's photo.

Hidup ini indah. Adakala keindahan itu dilindung mendung dan awan kelabu. Adakala keindahan bertambah seri disinari mentari. Keindahan dan kesayuan silih berganti dan kita sendiri tidak pasti. 

Adakala kita berkobar-kobar dan mengimpikan s
yurga, lantas kita merasakan hidup ini penuh erti dan penuh isi. Adakala kita rasa sangat lemah dan terbayangkan neraka, lalu merasakan hidup ini tiada harapan lagi dan kosong tidak bermakna.

Kita termenung sendiri, mencari erti di sebalik perhentian-perhentian dalam kehidupan.

Kita tidak memilih untuk dihidupkan, tetapi kita boleh memilih untuk hidup sepenuh hati. Begitu juga kita tidak tahu bila akan mati, namun kita boleh membuat persediaan menghadapinya. 

Dalam hidup ini, tidak semua yang kita ingini akan kita perolehi dan tidak semua yang kita miliki akan kekal abadi menjadi milik kita. Semalam tidak akan datang lagi dan besok pula belum pasti. 

Apakah harus kita rasa terlalu risau tentang sesuatu yang belum pasti sehinggakan lupa mengisi kehidupan hari ini yang pasti?

Kita sedang hidup dan itu adalah suatu kepastian. Besok belum pasti dan itu urusan Dia yang maha mengetahui.

Beruntunglah orang yang melihat dunia daripada perspektif Pencipta kerana apa yang digambarkan sudah tentu menepati tujuan penciptaan. Rugilah orang yang memandang dunia dengan kaca mata nafsu kerana dia pasti terpesong daripada hala tuju.

Jika kita ingin hidup seperti yang kita kehendaki, bukan seperti yang Dia kehendaki, ciptalah satu bumi khusus untuk kita sendiri yang hanya kita berhak meletakkan aturan di dalamnya. 

Mampukah kita?

“Telah semakin dekat hari perhitungan amal manusia sedang mereka dalam keadaan lalai (dengan dunia) dan berpaling (dari akhirat).” (Al-Anbiyaa’:1)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan