Isnin, 26 November 2012

Khasiat Jambu Batu

share dari link fb ~Petua Melayu Serumpun Nusantara
Khasiat Jambu Batu

A. Jambu batu merupakan buah yang berkesan menurunkan paras kolestrol dalam darah. Kajian mengesahkan bahawa pengambilan jambu batu setiap hari mampu menurunkan 18 % kolestrol setelah dimakan selama seminggu. Ia boleh dimakan begitu sahaja atau dijadikan jus dengan syarat jus itu tidak dicampur dengan gula. Buah jambu batu juga kaya dengan vitamin C dan merupakan anti oksidan. 

B. Daun jambu batu dari segi perubatan juga dijadikan ubat untuk merawat cirit-birit. Daun jambu batu direbus dan airnya diminum sebagai penawar cirit birit.



C. Jerawat yang telah sembuh selalunya akan meninggalkan parut dan noda hitam yang ketara pada wajah. Untuk menghilangkan parut jerawat, pucuk jambu batu ditumbuk hingga halus dan digunakan untuk menyental wajah. Gunakan bersama sedikit air seperti menggunakan lulur. 

Amalan menggunakan masker jambu batu juga dapat menghilangkan parut jerawat selain daripada mencegah jerawat baru dari tumbuh. 


Apa yang anda perlukan untuk masker ini ialah:
1. Beberapa helai pucuk jambu batu
2. Segenggam beras
3. Sedikit air

Daun jambu batu ditumbuk hingga lumat bersama dengan beras. Untuk memudahkan campuran ini boleh juga dikisar kering dengan pengisar. Setelah campuran menjadi halus, masukkan sedikit air hingga campuran menjadi agak pekat. Sapukan pada wajah atau bahagian yang mengalami masalah jerawat. Biarkan kering selama lebih kurang ½ jam. Setelah itu, cuci dengan air suam. Amalan ini perlu dilakukan secara konsisten, sekurang-kurangnya sekali seminggu sehingga kesannya jelas kelihatan.



D. Daun jambu batu elok digunakan buat scrub jka cuaca panas. Ia mampu menyegarkan kulit yang kering.


E. Ia juga baik untuk membasuh ikan yang banyak lendir serta menghilangkan bau hanyir ikan.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan