Ahad, 8 Februari 2015

MAMPUKAH KUMAN MELAWAN MADU?

share dari link fb ~ Madu Sidir Yamani

MAMPUKAH KUMAN MELAWAN MADU?

Sebuah artikel yang dimuat dari majalah Dis Lancet Infect edisi Februari 2003 yang ditulis oleh Dr. Dixon, ia mengatakan, madu sangat efektif dalam membunuh kuman. 

Sehingga tidak ada satu kuman pun yang sanggup berhadapan dengan madu apatah lagi seperti madu sidir yang telah banyak diakui tentang kualiti kandungan khasiat didalamnya.

Dr Dixon, merupakan seorang dari sekian banyak para ilmuwan yang diberi anugerah oleh Allah dapat mengkaji manfaat madu. 

Padahal, khasiat madu sudah diungkapkan oleh Sang Khalik melalui kitabnya: 

“Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya. Di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya, pada yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda (kebesaran Rabb) bagi orang-orang yang memikirkannya.” (An-Nahl 69-69)

Yang menariknya, penderita kencing manis, yang kebiasaannya disarankan oleh pakar-pakar perubatan supaya tidak mengkonsumsi makanan atau minuman yang manis, termasuk madu. 

Dikhuatiri menaikkan kadar gula dalam darah tetapi menurut kajian apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Madu mampu menurunkan kadar gula dalam darah bagi yang ada masalah metabolik dalam badan. 

Beberapa penemuan membuktikan bahwa dalam madu terdapat unsur oksidasi yang memudahkan penguraian kandungan gula dalam darah.

Madu yang kaya dengan vitamin B1, B5 dan G, sangat diperlukan bagi penderita kencing manis disebabkan madu mengandung sekitar 100 unsur pelbagai nutrisi yang sangat diperlukan bagi tubuh manusia, khususnya bagi pesakit kecing manis sepert diatas.


blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan