Rabu, 25 Februari 2015

TUKARLAH PEMIKIRAN KITA!

share dari link fb ~Pencinta Rasulullah(saw)

TUKARLAH PEMIKIRAN KITA!

Ustaz Don dalam satu kuliahnya, menegur hadirin.... " Hari ini bila orang cakap pasal Nabi Adam as, dalam pemikiran kita macam Nabi Adam tak bertamadun, kehidupan kolot, bercawat dan sebagainya " 
Kemudian Ustaz Don mengambil contoh, Yang cipta Product apple, Steve Job.
Katalah Steve Job hidup selama 60 tahun, pada umur dia sebelum 60 dia dah mampu mencipta alat yang canggih, bagaimana pula dengan Nabi Adam? Yang Hidup lebih 1000 Tahun?

Bila sebut Adam dalam pemikiran kita bercawat, tak reti apa ². Dalam Al Quran, Allah cerita bagaimana kehidupan syurga yang canggih tak dicapai akal kita. Dalam Hadith Nabi, diceritakan Mahkota Syurga, yang berkilau. Takkan Nabi Adam tak tahu. Sedangkan Nabi Adam hidup disyurga sebelum diturunkan ke Bumi.

Dalam Al Quran, surah Al Baqarah, Allah cerita Bagaimana Allah mengajarkan kepada Nabi Adam. Allah sendiri ajar kepada Nabi Adam, 
وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku nama benda-benda itu jika kamu mamang benar orang-orang yang benar!" dan Nabi Adam sendiri mengajarkan Nama ² seluruh benda kepada Nabi Adam. Takkan Nabi Adam Tak reti?

Nabi Nuh yang hidup lebih 900 Tahun, kita ingat tak canggih ke zaman Nabi Nuh? Tu yang kapalnya tu. Sampai hari ini orang boleh tengok bentuk kapalnya. Bukan ramai yang beriman tolong buat kapal untuk Nabi Nuh, tapi kapal dia mampu bawa binatang besar dsb. Nak kata canggih la teknologi Zaman Nabi Nuh.

Kata Ulama' waktu Banjir besar zaman Nabi Nuh. Tenggelam Bumi ini.. Mungkin alat canggih yang dicipta zaman Nabi Adam hingga Nabi Nuh tenggelam dalam peristiwa Banjir besaq tu.
 

blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan