Rabu, 1 Julai 2015

Nabi Musa memberitahu 2 perkara untuk menghadapi Penguasa yang Zalim.

share dari link fb ~ Pencinta Rasulullah(saw)

Nabi Musa as ketika menyelamatkan bani israil dari kejaran firaun, dibawa Bani Israil mengikuti Nabi Musa, kemudian Musa ditanya Bani Israel, bagaimana dengan kekejaman firaun, Nabi Musa memberitahu 2 perkara untuk menghadapi Penguasa yang Zalim.

Apakah Dua perkara Itu?, Kata Musa Kepada Bani Israel..

اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا 

Maksudnya, " Mohonlah pertolongan kepada Allah dan Bersabar. "

Tak kisah Dengan Doa, dengan Solat Hajat, yang penting minta pertolongan kpd Allah, kemudian Sabar kamu. 

Apa kejamnya firaun kpd Bani Israel, dibunuh anak lelaki, perempuan nya diseksa, tapi Nabi Musa menyuruh Mohonlah pertolongan kepada Allah dan Bersabar.

Apa kata menteri Firaun kepada Firaun,

وَقَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَىٰ وَقَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَيَذَرَكَ وَآلِهَتَكَ ۚ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءَهُمْ وَنَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ

Berkatalah pembesar-pembesar dari kaum Fir'aun : "Adakah kamu akan membiarkan Musa dan kaumnya untuk membuat kerusakan di dunia ini dan membiarkan kamu & tuhan-tuhanmu?". 

Jom tengok, menteri Firaun meletakkan Label dulu kepada Nabi Musa, adakah Kamu akan membiarkan Musa melakukan kerosakkan, apa kerosakkan yg Nabi Musa buat?

Hanya ajak sembah Allah saja, Musa tak ada bunuh orang, tak ada kacau orang, dia tak paksa pun orang, hanya ajak saja orang beriman kepada Allah. 

Dia tak ajak jatuhkan pun kerajaan Fir'aun, hanya mengajak orang beriman kepada Allah سبحانه وتعالى, untuk mencegah tersebarnya Ajaran Nabi Musa, di Cop, dilabelkan dulu, 

ini Musa nak buat kerosakkan di Muka Bumi, dicop dulu agar ada sebab untuk membantai Nabi Musa. 

Bukankah sekarang dipergunakan untuk menghakis ini islam diletakkan label ² dahulu? Pengganas, ajaran sesat, kemudian baru di bantai. 

Sistem stratergi firaun diguna pakai dizaman kita. Apa kata Musa, Ya Allah hantarkan Malaikat hancurkan musa? Adakah Musa kata begitu? Bukankah doanya mustajab? 

Darimana kita akan belajar untuk menghadapi Penguasa yg zalim kalau bukan apa yang Allah kisahkan didalam Qur'an. Dimana letaknya kesabaran Manusia bila diuji Allah, Musa tak suruh doa kehancuran, tapi yang disuruh minta pertolongan kepada Allah dan bersabarlah. Walaupun dibunuh, diseksa, walaupun dibantai.

Kerana apa? Jawab Musa lagi,

ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ

sesungguhnya bumi (ini) kepunyaan Allah, dipusakakanNya kepada siapa yang dihendakiNya dari hamba-hambaNya. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa".

Bukan kerajaan didunia ini penentu ganjaran yang besar diakhirat.

Bumi di atasnya milik Allah, di lautan Milik Allah, apa saja yang ada adalah Milik Allah, ini kerajaan milik Allah, Allah akn bagi kepada siapa yang dia khendaki. 

Bukankah Bumi ini milik Allah, Siapa yang bagi Firaun untuk berkuasa? Allah سبحانه وتعالى , Bukankah Bumi ini milik Allah, siapakah yang memberikan Namrud untuk berkuasa? Allah سبحانه وتعالى . 

Yang bagi kuasa adalah Allah, seperti Allah juga bagi kerajaan Kepada Nabi sulaiman dan Nabi Daud. Allah memberi kerajaan kepada orang yang Allah suka dan yang Allah tak suka. 

Kekuasaan yang berada didunia bukan matlamat, kerajaan yang dibanggakan adalah diakhirat.

Apa kata Allah dalam Surah al Insan, 

۞ وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا

Dan mereka dikelilingi oleh pelayan-pelayan muda yang tetap muda. Apabila kamu melihat mereka, kamu akan mengira mereka, mutiara yang bertaburan.

وَإِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَمُلْكًا كَبِيرًا

Dan apabila kamu melihat di sana (syurga), niscaya kamu akan melihat berbagai macam kenikmatan dan KERAJAAN YANG BESAR.

Bukan kerajaan didunia ini penentu keselamatan dan kebahagian,yang menjadi penentu keselamatan dan Kebahagian adalah ganjaran yang besar diakhirat.

Petikan Dari Pengajian 
Habib Ali Zaenal Abidin Al Hamid.

References.
Al 'Araf 127,128

blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan