Sabtu, 9 Februari 2013

*¨(¯`’•.¸ Istighfar...*¨¯`’•.¸¯)


Liked · Yesterday 

*¨(¯`’•.¸ Istighfar...
*¨¯`’•.¸
¯
)



Sabda Rasulullah SAW : "Siapa yang melazimkan amalan istighfar 70X sehari, dia tidak akan ditulis sebagai orang yang lupa (nyanyuk)."

Rasulullah SAW juga bersabda: "Siapa yang melazimkan amalan istighfar, akan dikeluarkan Allah dari sifat ham dan hazan. Sifat ham bererti gelisah yang tidak menentu yang sering melanda kaum wanita. Sifat hazan bererti berdukacita"

Antara hikmah/fadhilat2 istighfar:

1. Allah akan melapangkan dirinya dari segala kesusahan, dan melepaskannya daripada segala tekanan dan akan dikurniakan rezeki tanpa bisa dikira banyaknya.

2. Sesiapa yang beristighfar sebanyak 70 kali, nescaya Allah akan menghapuskan daripadanya sebanyak 700 dosa.

3. Sesiapa yang mengerjakan kejahatan, atau menganiayai dirinya, kemudian ia memohon ampun kepada Allah ,nescaya ia akan mendapati Tuhan itu Maha Pengampun, Maha Pengasihani.(Surah An Nisa' : 110)

4. Tuhan tidak akan menyiksa mereka, selama mereka beristigfar. (Al Anfal: 33)

5. Mendekatkan diri kepada Allah dan mendapat keberkatan dan melorong jalan untuk menuju kepada segala macam kebajikan sama ada di dunia atau di akhirat .

6. Mengurniakan pemberian yang baik kepadanya sehingga ke waktu yang ditentukan ( Surah Hud : Ayat 3) (Imam Habib Abdullah Haddad, 1981 : 232-235)

Saya rasa kalau nak buat sekali harung 70 kali tu agak susah kan (Kalau nak sebenarnya boleh jer buat) So, saya share sikit macamana nak buat 70 kali sehari. Terima kasih kepada Ustaz Azhar Idrus sebab share tips ni.

10 kali lepas bangun jer dari tidur.
10 kali lepas solat Subuh
10 kali lepas solat Zuhur
10 kali lepas solat Asar
10 kali lepas solat Maghrib
10 kali lepas solat Isyak
10 kali sebelum tidur..

Cukup 70..dan agak mudah kan macam ni.

Mari sama-sama amalkan..

Xdit: http://halia-ginger.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan