Ahad, 28 Jun 2015

Nasihat Habib Umar Benhafidz hafizahullah;

Nasihat Habib Umar Benhafidz hafizahullah;

"Bawalah bersama kalian hakikat kasih sayang yang sebenar terhadap hamba-hamba Allah. Kalian tidak akan mampu menterjemahkannya (hakikat kasih sayang itu) sehingga kalian (mampu) memperlihatkan AKHLAK MULIA kalian terhadap orang yang mencaci maki kalian, yang menyakiti kalian, yang mengata (buruk) tentang kalian & pengajian-pengajian kalian serta guru-guru kalian".

"(Pointnya sekarang ialah) bagaimanakah kalian bermuamalah dengan mereka (yang mencaci kalian itu), bagaimanakah kalian menunjukkan belas kasihan kalian terhadap mereka???. Sedangkan mereka adalah orang yang berhak (sepatutnya) dikasihani".

"(Kenapa mereka perlu dikasihani?) Kerana mereka telah membiarkan diri mereka terdedah kepada kebinasaan (asbab menyakiti kaum muslimin yang lain). Mereka tidak mempunyai kekuatan menahan kebinasaan tersebut. Oleh itu, apakah kalian tergamak berasa gembira terhadap mereka yang ditimpa kebinasaan itu?. Janganlah kalian berdoa; "Wahai Tuhanku, selamatkanlah aku & hancurkanlah mereka".

"Sepatutnya kitalah yang membawa makna kasih sayang ini kepada seluruh hamba Allah. Janganlah sampai kalian bertindak zalim (membenci/berdendam/berbuat jahat) terhadap orang yang mencaci kalian, yang mengata kalian & yang menyakiti kalian".

"BUKAN tugas kalian membalas cacian dengan cacian & seumpamanya. Apa yang sepatutnya kalian lakukan ialah memikul amanah memberi kesedaran tentang rahsia-rahsia wahyu Allah & menyampaikannya dengan cara yang baik kepada mereka. Cara pendekatan dakwah itu (pelbagai), kekadang kalian berdiam pada situasi tertentu, melemparkan senyuman pada keadaan tertentu & membuat penjelasan pada perkara tertentu".

"Inilah (namanya) menyampaikan, inilah amanah & inilah apa yang sepatutnya dilakukan."
===========================

#Saya terjemahkan di sini secara bertulis buat sahabat yang tidak dapat dengar video. Kadang-kadang kan internet slow 
smile emoticon
. So, baca dulu. Nanti dengar video itu, faham & amalkan. Ok 
smile emoticon

#Di sini videonya. Sudah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu. Semoga usaha mereka yang menterjemahkannya diredhai Allah, amin.

blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan