Rabu, 10 Jun 2015

Orang yang berilmu; "Kita menghadapi di satu zaman kita sekarang pelbagai jenis kriteria manusia ada diantara mereka yang memang jahil pada dasarnya atau di sana mungkin ada orang yang belajar ilmu tapi cara pembelajarannya itu tidak betul."

share dari link fb ~ Raudhatul Muhibbin

Orang yang berilmu; "Kita menghadapi di satu zaman kita sekarang pelbagai jenis kriteria manusia ada diantara mereka yang memang jahil pada dasarnya atau di sana mungkin ada orang yang belajar ilmu tapi cara pembelajarannya itu tidak betul."

"Maka kamu lihat orang ini terkadang mencaci kepada orang lain, memaki pada orang lain dan mendakwa perbuatannya itu adalah ilmu. Dan mereka menanamkan rasa benci pada orang islam, memecahkan hubungan orang islam yang lain, berkelahi dan mendakwa juga perbuatan mereka itu adalah ilmu."

"Sejak bila Nabi Muhammad ﷺ mengajarkan sunnah dalam ilmunya untuk mencaci orang lain? Memecah belah hubungan orang beriman? Tanam kebencian pada orang lain? Membunuh sesama islam? Saidina Ali bin Abi Talib r.a. mengatakan; "Orang yang tak punya ilmu sedikit pun dia tidak akan mendakwa dia orang yang berilmu, dan yang tak berilmu tak pernah hidup bersama dengan ilmu dan orang-orang berilmu walaupun sesaat pun."

"Ilmu itu perlu ketekunan dan usaha untuk mendapatkannya dan diperlukan untuk belajar ilmu itu dan ambil pada orang ahlinya. Seperti mana ilmu itu diambil melalui sanad yang sampai kepada Rasulullah ﷺ. Walaupun sudah mendapatkan ilmu yang benar itu, ilmu itu masih memerlukan kepada adab dan sopan santun."

"Al-Imam Hasan Al-Basri rah. mengatakan; "Zaman dahulu orang yang belajar ilmu itu akan di nampak melalui akhlaknya dan tindakannya." Diperlukan kepada orang yang belajar ilmu itu hormat kepada para ulama. Telah datang kepada kita Nabi penutup segala para Nabi dan juga Rasul pada masa yang sama Nabi itu menghormati pada Nabi sebelumnya dengan mempercayai risalah mereka."

"Kalau kamu hadir di mana-mana tempat majlis ilmu, atau kamu tengok, atau kamu dengar orang alim bercakap yang percakapannya tidak hormat pada orang alim yang lain. Dia menghina kepada orang alim yang lain dizamannya atau sebelumnya ketahuilah orang itu bukanlah orang alim. Orang itu bukanlah orang berilmu. Oleh itu kita lihat majlis-majlis orang soleh itu terdapat dalam pelbagai kebaikan ilmu, adab dan sopan santun kepada orang yang lain hatta ulama."

Daripada Sheikh Omar Bin Hussein Al-Khatib.

blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan