Khamis, 23 Ogos 2012

Apabila Takbir Bergema

 shared Pujangga Senja's photo.
 
Ku terdengar suara takbir
Sedang ku tatap langit-langit penuh rindu
Langit yang digulung selembar demi selembar
Terngadah tauhidku
Meninggalkan batas duka
Dilaung takbir dari surau tua
Sedang aku;
Mencari kemuliaan cahaya kitab suci
Cuba menemukan makna di dalam puisi
Puisi sunyi yang jatuh ke dalam sujud
Yang memuji nama-Mu Ilahi
Yang membawaku semula ke asalku

Ku titiskan air keimanan

Penghilang dahaga di kala masa melintasi senja
Pulangku pada tasbih tanpa henti
Beribadah bersama sunyi
Bertikar lantai dingin alami
Terasa zikirku dibawa angin
Angin yang mengirim masa silam
Kembali ke jantungku
Dengan sungai darah mengalir keyakinan
Memanggil-manggil Mu
Mendakap syahadat pada fikir-fikirku
Sampailah aku pada titik-titik cemas
Hatiku digerimisi kesal

Suara takbir masih di telinga

Sedang aku di ranjang malam
Yang dihiasi air mata dan keringat diri
Aku mengkaribkan diri dengan pancaran ilmu laduni
Ketika aku di persimpangan usia
Ku biarkan musim menjadi liar
Meminta pintu-pintu langit dibuka luas
Memohom jiwa melayang bebas

Ditemani takbir pagi Syawal

Aku memanjat doa memohon ihsan-Mu
Aku menanam batu rindu
Mencoret-coret tembok jiwa
Cuba mengkaburkan khilaf laluku
Aku bangkit dari sujudku
Tidak perlu ku cari-cari
Syawal tiba membawa nikmat seribu janji
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan