Selasa, 6 Januari 2015

Walau kita jauh dari Rasulullah ﷺ tapi jadikan Rasulullah ﷺ sentiasa dekat dgn kita.

share dari link fb ~NurHamidah Jalil


Kata ulama' , walaupun mereka hidup jauh dari Makkah AlMukarramah , dari Madinatul Munawwarah akan tetapi mereka senantiasa menjadikan diri mereka seolah-olah berada di antara keduanya .



Walau kita jauh dari Rasulullah ﷺ tapi jadikan Rasulullah ﷺ sentiasa dekat dgn kita. Kerna tidak mungkin bagi kita setiap saat mahu pergi ke sana . Tidak mungkin ! Yang mungkin adalah kita menjadikan Rasulullah ﷺ sentiasa bersama dgn kita .


Dgn apa ? Dgn menjadikan sunnah-sunnah Rasulullah ﷺ amalan yg senantiasa kita lakukan , sentiasa bersama dgn kita dlm keadaan apapun .



Dalam keadaan duduk kita ikut cara duduknya Rasulullah ﷺ , dalam masa kita makan maka kita ikut cara makannya Rasulullah ﷺ , cara kita masuk ke bilik air dgn caranya Rasulullah ﷺ , cara kita tidur menggunakan cara tidurnya Rasulullah ﷺ . Maka ini maknanya kita menjadikan Rasulullah ﷺ sentiasa bersama dgn kita dgn menjadikan sunnah-sunnah Beliau selalu dlm keadaan dekat dgn diri kita .


Berapa byk imam-imam, para khalifah yg telah dtg setelah Rasulullah ﷺ dan mereka semuanya berjalan di jalan Rasulullah ﷺ . Mereka semuanya memiliki sifat yg mengikuti Rasulullah ﷺ sebagaimana sifatnya Baginda Muhammad Rasulullah ﷺ . Walaupun telah terlampau jauh perjalanan mereka .


Para aulia walaupun mereka berada pada jarak zaman yg jauh ribuan tahun dgn Rasulullah ﷺ tetapi mereka tetap berusaha untuk beramal dengan apa yg sudah diajar oleh Rasulullah ﷺ . Mereka berusaha memperindah diri mereka dgn sifat-sifat yg diajarkan oleh Baginda Rasulullah ﷺ .


Jadi walaupun kita jauh dgn Rasulullah ﷺ tapi ketika kita mengambil contoh dan mengikuti sifat Rasulullah ﷺ maka kita akan senantiasa berada di dlm golongan pencinta Rasulullah ﷺ .


اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ، اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ 

blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan