Sabtu, 27 April 2013

PETUA SENTIASA CANTIK DAN KACAK | NAIKKAN SERI WAJAH


share dari link fb ~Islam Agama Ku

PETUA SENTIASA CANTIK DAN KACAK | NAIKKAN SERI WAJAH

Kelihatan cantik adalah fitrah semua orang kan? Semua orang nak kelihatan cantik dan kacak, terutama di depan orang tersayang – suami dan isteri.

Kecantikan luaran adalah gambaran kepada apa yang kita lakukan secara dalaman. Pemakanan dan amalan spiritual tergambar pada fizikal kita, terutama pada wajah. Amalan yang utama bagi Muslim ialah den
gan berwuduk yang sempurna, sepertimana pendapat ramai ulama bahawa wuduk yang sempurna memberi kesihatan yang baik dan wajah yang berseri.

1. Berusaha untuk sentiasa berada dalam keadaan berwudhuk. Tanpa sedar kesan air wudhuk akan memberikan impak yang baik pada air muka kita. Kelihatan berseri-seri, bercahaya dan putih bersih.
2. Wajah kita selalu mengukirkan senyuman yang manis dan indah-indah. Memandang seseorang dengan sebuah senyuman pastinya membuatkan orang lain senang dan tenang. Impaknya, kita juga akan menerima senyuman yang mencantikan wajah kita.
3. Bertekad untuk menjauhi dosa-dosa dan maksiat-maksiat. Ini kerana, dosa-dosa boleh menggelapkan dan menghitamkan wajah kita. Bak kata orang, hilang nur di wajah.
4. Menghiasi peribadi dengan sifat mahmudah sepanjang masa, terutama sifat suka bantu-membantu, ringan tulang dan memudahkan urusan orang lain.
5. Saling maaf-bermaafan antara manusia terutama individu yang sentiasa bergaul dengan kita. Terutamanya, Ibu bapa, adik-beadik, teman sekerja dan sahabat handai. Paling praktikal ialah kita maafkan semua orang sebelum kita tidur setiap malam tanpa dipinta.
6. Sentiasa amalkan doa apabila menatap wajah kita dicermin. “ Ya Allah sebagaimana engkau cantikan wajahku, maka perelokkanlah akhlakku.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan