Ahad, 30 November 2014

Diceritakan oleh Habib Attas Bin Muhammad Bin Salim Ben Hafidz mengenai kelebihan menuntut Ilmu dan duduk dimajlis Ilmu:-

*foto Al Allamah Al Habib Umar Bin Muhammad Bin Salim Ben Hafidz(kiri)Habib Syech Assegaf(tengah) dan Habib Attas Bin Muhammad Bin Salim Ben Hafidz.

share dari link fb ~Pencinta Majlis Rasulullah

Diceritakan oleh Habib Attas Bin Muhammad Bin Salim Ben Hafidz mengenai kelebihan menuntut Ilmu dan duduk dimajlis Ilmu:-
.
Disebutkan Al Habib Hassan Bin Soleh Baharuddin sentiasa berada bersama Sheikh Salim Bin Sumith..Pada selalu ketika beliau tidak datang utk berziarah dan ketika dtg ditanya "Kemana kamu sudah lama tidak berziarah kepada aku wahai Sheikh? lalu ia berkata ketika aku di Haubah aku berjumpa seseorang yg mana beliau ini peniaga kepada ternakan yg besar dan beliau ini bermuamalah dgn riba dan merasa menyesal dan ingin bertaubat dan bertanya bagaimana caranya lalu aku berkata adakah kamu ada catatan dgn siapa kamu bermuamalah riba sebelum ini atau pernah menzalimi sesiapa?maka kamu harus pulangkan dan sempurnakan balik jika ada berbuat zalim maka kamu akan terselamat drp perbuatan kamu selama ini..Lalu berkata kerana itulah aku tidak dtg kerana menemani beliau pergi kepada setiap org yg pernah beliau bermuamalah riba dan yg pernah dizaliminya dan kebanyakan nya drp nya memaafkan beliau dan kerana itulah aku tidak menziarahi engkau".
.

Dan setelah selesai aku iring beliau dan berjumpa kepada setiap org yg dizaliminya,bermuamalah riba pada keesokan hari beliau pun meninggal dunia..Maka ketawa Habib Hassan apabila mendengar cerita itu..Sheikh itu hairan dan bertanya "Kenapa kamu ketawa?lalu ia mengatakan aku tahu beliau mati kecuali dia sempat bertaubat..dan bertanya sheikh itu bagaimana kamu mengetahui beliau mati kecuali dgn sempat bertaubat?
.
Lalu Habib Hassan mengatakan org yg kamu ceritakan itu td suatu hari dia dtg ke Majlis aku..semasa beliau masuk kemajlis aku bukan ingin menuntut ilmu tetapi beliau ingin mengambil duit drp org yg berada di majlis itu dan apabila beliau masuk aku ternampak Rahmat Allah ﷻ sedang turun dan menimpa,mengena kepada dia..Maka aku yakin dan percaya dia tidak akan mati kecuali dia akan bertaubat kepada Allah ﷻ.

Bagaimana jika seseorang itu yg ikhlas kerana Allah menuntut ilmu dan duduk di majlis-majlis ilmu?سبحان الله .

blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan