Isnin, 11 Mei 2015

Agama Dan Sejarah di Akhir Zaman. Fiqh Attahawwulat (فقه التحولات )

share dari link fb ~Muhajir Afriqiy

Agama Dan Sejarah di Akhir Zaman. Fiqh Attahawwulat (فقه التحولات )

" Di bumi ini hanya ada Dua Madrasah atau Dua System atau Dua Aqidah. Yang pertamanya adalah Aqidah Para Anbia dan Rasul , Para Ulama dan Para Wali. Ini adalah yang disebutkan Aqidah Syari'ah dan daripada Aqidah ini akan ada Salasilah yang positif . Manakala yang keduanya adalah Aqidah Syaitan dan Iblis. Yang selalu menggunakan Akal mereka. Itu adalah Aqidah Iblis yang Intipatinya ketika mana Iblis mengatakan 'Aku Lebih Baik Daripadanya '(Nabi Adam). Lalu Iblis ini Mengasaskan Aqidah Kekafiran dan Aqidah Egonya.

Salasilah Aqidah Iblis ini turun terus menurun kewarisan sejak zamannya Qabil sampai Hari Qiamat. Yang Pertamanya adalah dari zaman Nabi Adam hingga Nabi Nuh عليه السلام , kemudian yang kedua dari Nabi Nuh hingga ke Nabi Ibrahim عليه السلام . Masa yang ketiga daripada Nabi Ibrahim hingga Nabi Musa عليه السلام . Diikuti pula dari zaman Nabi Musa hingga ke Nabi Isa عليه السلام . Kemudian akhirnya daripada Nabi Isa hinggalah ke Zaman Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم . 

Ini adalah sejarah yang kita pelajari secara teliti sebelum zaman Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم dan diantara masa masa yang disebutkan tadi ada lagi Nabi Nabi yang lain ,tapi Nabi Nabi yang disebutkan tadi dapat dikaitkan dengan Agama dan Sejarah. Kemudian Fiqh Attahawwulat pula dibincangkan sejak Zaman Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم sehinggalah Akhir Zaman . 

Yang Pertamanya ,masa Risalah Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم . Yang kedua masa Khilafiah Ar Rasyidin. Yang ketiga adalah masa Kerajaan iaitu Dinasti Umariyah dan Abasiyyah. Kemudian masa perpecahan, semua Negara dipisahkan menjadi Kecil. Yang Kelima adalah Addaulatu Uthmani . Kemudian masa yang Terbebas yakni masa seperti kita sekarang ,agak berpecah belah. 

Perpecahan ini dimulai dengan Penjajahan ,kemudian ada kelompok kelompok yang menghancurkan ,lalu ada Globalisasi dan mereka mengeluarkan atau menghalau semua penduduk dari Negara Negara. Inilah masa yang kita hadapi sekarang . Nanti setelah beberapa tahun akan tiba masa Sufianiyah yang pertama. Kemudian Sufianiyah yang kedua ketika itu barulah nampak Tanda Tanda Besar Hari Qiamat.

Yang pertamanya akan muncul Imam Mahdi. Kemudian Dajjal, dan kemudian akan turunnya Nabi Isa عليه السلام yang akan membunuh Dajjal. Kemudian munculnya Ya'jud wa Ma'jud yang akan menghancurkan semua bumi ini. dan ketika itulah masa Penghancuran , ketika itu Diangkat Al Quran dan dihancurkan Ka'bah , kembali semua manusia kepada Syirik, semua Kafir kepada Allahh. ketika itu juga muncul macam macam tanda binatang dan sebagainya . Akhirnya Terbitlah Matahari di sebelah Barat dan Meninggalnya Iblis. Kemudian ketika itu ditiup Sangka kala yang Pertama. 

Ini adalah masa yang akan kita alami untuk mengaitkan antara Agama dan Sejarah. "

- Al Allamah Al Habib Abu Bakar Al Adni Bin Ali Al Mashur حفظه الله تعالى -
blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan