share dari blog ~ http://impiana.karangkraf.com/idea/mulberry-pencegah-penyakit-berbahaya-1.237578 

Pokok sederhana besar dengan jangka hayat yang pendek ini adalah fast growing tree dengan ketinggian yang boleh mencecah 10 hingga 20 meter tinggi. Daunnya berukuran 15-30cm berbentuk bulat dan runcing di bahagian hujungnya. Mempunyai akar tunjang (tap root) membuatkan ia sesuai ditanam di kawasan pertanian.


Mulberry yang ditanam di kawasan tropika berdaun lebat sepanjang tahun. Ia adalah tumbuhan yang tahan kemarau dan hidup di kawasan matahari penuh serta tidak sukakan persekitaran yang padat. Ia dapat membesar dengan subur di tanah yang dalam (deep soil) serta bersaliran baik.



Kelebihan pokok mulberry ini ialah keseluruhan pokoknya di gunakan sepenuhnya sama ada untuk manfaat manusia juga haiwan ternakan. Daun mulberry yang kaya dengan sumber protein sehingga mencecah 21.2% amat sesuai untuk haiwan ternakan seperti kambing, lembu, rusa, arnab dan lain-lain. Khasiatnya sebagai sumber fiber dengan kandungan klorofil dan kalsium di antara yang tertinggi, terbukti dapat membantu meningkatkan penghasilan susu bagi kambing tenusu. Manakala batang serta akar pula boleh direbus untuk di minum sebagai pencegahan kencing manis, tekanan darah tinggi, dan mengurangkan kolestrol dalam darah. Buahnya yang kaya dengan vitamin C sesuai dijadikan jem atau di makan mentah.

blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/