Isnin, 15 Disember 2014

Khasiat Asam Jawa

share dari link fb ~Bernama Radio24  

Khasiat Asam Jawa 


1. Sakit Tekak


- Campurkan asam jawa, segelas air suam dan gula. Minum sedikit demi sedikit. Amalkan sehingga sembuh 

2. Merawat Luka Jahitan

- Bagi menyembuhkan luka jahitan bersalin dengan cepat, ambil seketul asam jawa dengan sedikit air. Campurkan dengan air panas. Biarkan sehingga suam sebelum membasuh tempat luka jahitan. Amalkan setiap kali mandi. Jahitan akan cepat kering.

3. Turunkan berat badan

- Air asam jawa elok di amalkan setiap hari untuk membuang lemak dalam badan dan memberi kesegaran tubuh dengan cara ambil sebuku asam jawa dan ramas dalam segelas air. Amalkan selepas makan tengah hari dan makan malam.

4. Mencerahkan kulit

- Buah asam dapat digunakan sebagai lulur yang berfungsi mencerahkan warna kulit Anda. Caranya adalah dengan melarutkan buah asam jawa ke dalam air panas dan ditambah serbuk kunyit. Gunakan air asam tersebut untuk luluran dengan digosok-gosok perlahan di permukaan kulit. Bilas hingga bersih. Kulit akan terlihat lebih bersih dan cerah.

5. Menghilangkan parut pada wajah

- Bancuh asam jawa bersama sedikit air sepekat yang mungkin dan tampal keseluruh muka. Biarkan ianya mengering barulah dicuci muka menggunakan air bersih.

atau

- Campurkan pes asam jawa bersama minyak zaitun. Sebatikan kemudian sapulah ke kulit wajah. Biarkan selama 15 minit barulah dibasuh menggunakan air suam panas supaya terbuka pori-pori wajah. Kemudian bilas pula menggunakan air yang sedikit sejuk supaya pori wajah tertutup kembali. Lakukan rawatan selama 3 kali seminggu.

6. Penjagaan suara 

- Bancuh asam jawa bersama segelas air. amalkan dengan meminum airnya setiap hari.

Selamat mencuba  
blog saya satu lagi boleh dilawati : http://sharmine205omarshahab.blogspot.com/ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan