Khamis, 26 Disember 2013

Jangan menyakiti orang lain

share dari link fb ~ Sucikan Hati Dari Penyakit Hati


Jangan menyakiti orang lain 

Apabila seseorang melakukan sesuatu yang menyakiti hati kita, berjanjilah pada diri sendiri dan pada ALLAH, yang kita takkan melakukan hal yang sama pada orang lain...

Ya, dalam interaksi kita hari-hari dengan suami/isteri, dengan teman-teman, dengan ibu ayah, dengan bos - ada saja hal-hal yang buat kita panas hati dan kita rasa, kalau orang bisa sakiti hati kita - kenapa kita tak bisa??

Auzubillah..kita hidup untuk ALLAH. Moga ALLAH memelihara kita dari perilaku jahat yang dibisikkan syaitan. ALLAH mengajari kita untuk menolak keburukan dengan kebaikan. Rasul saw mengajari kita untuk memaafkan dan berlapang dada serta bersabar..

Biar orang lain yang jahat, kita berusahalah untuk tetap baik, untuk syurga ALLAH. Untuk ridha ALLAH. Kita mau rasul saw bangga dengan akhlak kita..

Ya ALLAH..susah untuk kami lakukan ini semua..bantulah kami.. akhlak yang baik itu segalanya dariMu... 

Pesan Rasul saw dalam sebuah hadis lain, Seorang muslim yang baik ialah, tidak akan menyakiti orang lain dengan lidah dan tangannya.

Wahai diri ku dan sahabat sekalian, berhati-hatilah dengan apa yang kita ucapkan pada pasangan, pada ibu ayah, pada anak-anak dan ahli keluarga. Tahanlah diri dari kemarahan dan emosi berlebihan, agar kita tidak menghambur kata berbisa pada mereka apalagi menyakitkan mereka dengan pukulan. 

Orang mukmin adalah orang yang selalu boleh sabar, tekan tombol pause sebelum bertindak.

Hadist ini buat saya jadi malu pada anak, karena kadang hilang sabar hingga kata-kata menjadi kasar dan terlepas pula memukul, mencubit ..:'(((

Allah..bantulah kami memelihara emosi ini, lidah ini, tangan ini karenaMu..

Anugerahkan kami kesabaran dan kelembutan...Aamiin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan